Neste Oil

 

Kaupan kautta johtajaksi

K-Citymarketin aluemyyntijohtajaa motivoivat oikeaan suuntaan kehittyvät myyntiluvut, mutta parhaat onnistumisen tunteet liittyvät kuitenkin ihmisten johtamiseen.

Iloiset tervehdykset saattelevat RIIKKA LAVOSTA K-Citymarket Koivukylän käytävillä. Aluemyyntijohtaja Lavosen, 33, näyttävät tuntevan kaikki vartijasta osastopäällikköön.

"Uusia
haasteita
saa, kun
uskaltaa
pyytää."

– Vaikka nykyään päädyn enää hyvin harvoin itse esimerkiksi hyllyttämään tuotteita, hypermarketin päivittäisen toiminnan ymmärtäminen on täällä olennainen osa johtamista. Pitää pystyä löytämään ne käytännön toimenpiteet, joiden kautta taloudellisiin tavoitteisiin päästään, Lavonen selittää.

Lavosen ura K-Citymarket-ketjussa käynnistyi esimiesvalmennuksen kautta vuonna 1999, pian tradenomiksi valmistumisen jälkeen. Sittemmin saappaat ovat vaihtuneet suurempiin tiuhaan tahtiin, ja viimeiset puoli vuotta hän on ollut aluemyyntijohtajana vastuussa kymmenen eteläsuomalaisen K-Citymarketin käyttötavarapuolen myynnistä ja tuloksesta.

– Uusia haasteita saa, kun hoitaa nykytehtävänsä täysillä ja uskaltaa pyytää. Yhä vaativammat kuluttajat ja alan kilpailutilanne takaavat, että monipuolisia ja haastavia hommia kyllä riittää.
Vaikka suuri osa K-Citymarketien tavaratalojohtajista on Lavosen tapaan päätynyt pesteihinsä siirtymällä ketjun sisällä tehtävästä toiseen, johtoportaaseen pääseminen ei välttämättä edellytä vuosien kokemusta kaupan alalta. Esimerkiksi Keskon K-trainee-ohjelmaan hakeutumalla tiede- ja ammattikorkeakouluista valmistuneilla on mahdollisuus perehtyä sekä kaupan perustoimintoihin että johtotehtäviin. Itsekin tavaratalojohtajavalmennuksen läpikäynyt Lavonen kehuu vuolaasti työssäoppimiseen ja mentorointiin perustuvaa perehdytysmuotoa.

– Valmennusohjelmassa asioita pääsee oppimaan teorian pänttäämisen lisäksi itse tekemällä ja kokeneempien työtä havainnoimalla.

K-Citymarket on saavuttanut vuosina 2008 ja 2009 neljännen sijan Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksen suuryritysten sarjassa. Lavosen mukaan ketjun valttikortteja työnantajana ovat toiminnan selkeät tavoitteet, kannustava ilmapiiri ja hyvä esimiestyöskentely.

Oman motivaationsa Lavonen löytää oikeaan suuntaan kehittyvistä tulosluvuista. Tehtävänsä haastavimmaksi osa-alueeksi hän nostaa kuitenkin ihmisten johtamisen.

– Ketjutoimintaa kehitetään jatkuvasti, ja uudet jutut pitää saada vietyä organisaatiossa nopeastikin läpi. Ihmisten vakuuttaminen on joskus hankalaa, mutta onnistuessaan myös todella palkitsevaa.

 

^ Sivun ylälaitaan

K-Citymarket

Digium

K-Citymarketin vahvuutena ovat asiakaspalveluhenkiset, ammattitaitoiset ja osaavat ihmiset. Ketjulla on tarjota monipuolisia töitä kaupan perustehtävistä aina vaativiin asiantuntija-, esimies- ja johtotehtäviin asti, olit sitten kokenut kaupan ammattilainen tai kehittymishaluinen vasta-alkaja. K-Citymarket on osa Kesko-konsernia, joka yhdessä K-ryhmän kauppojen kanssa työllistää noin 45 000 henkilöä kahdeksassa eri maassa.

www.K-Citymarket.fi

www.kesko.fi